16 Kasım 2007 Cuma

YE# 28 KIŞ HAZIRLIKLARI

Kış iyice yaklaşıyor.herkesin evinde türlü türlü hazırlıklar yapılıyor.Etkinliği duyduğumda ne yapacağımı bilemedim açıkçası ama nedeni birçok şeyin aklımdan geçmiş olması.Farklı şehirlerde yaşayınca o yöreye özgü birçok şeyi öğreniyorsunuz hele birde benim gibi herşeye meraklıysanız.Adana'da dogdum.Üniversiteye kadar oradaydım.Sonra Eskişehir'de

üniversite.Ve şimdide Türkiyenin baska bir ucu Muş'un Malazgirt ilçesi....Yukarıdaki resim göreve başladığım ilk yer Adaksu Köyü ve ünlü Süphan Dağı....Tam kar inmeye başlamıştı ki ben göreve ilçe hastanesinde devam etmeye başladım.Bu resim yaklaşık 2-3 hafta önce çekilmişti.Şuanda Süphan karda yüzüyor gibi görünüyordur.Gelelim kış hazırlıklarına...önce Adana'dan başalayayım...
Bereketli toprağıyla Adanam her zaman yeşil ve
çok güzeldir inanın.Tamam belki şimdi bazılarınız
çok sıcak diyecek haklısınız kışlar ılıktır ama yazlar
fena sıcak....O kızgın güneşin altında kıpkırmızı olan
salçalıkbiberler çuvallarla satılır.Hanımlar el birliğiyle o
biberlerin tohumlarını temizlerler ve kıyma makinasına
benzer bir makinayla kıyılır.Damlarda(tabi kar inmeyen
bir memleket olduğu için çatı görmeniz zor) yine iyice
güneş onu kurutup salça kıvamına getirene kadar serilir.
Yazın sonlarına doğru hemen hemen her evin damında salça kurur.Tabi güneşte kurumuş salçanında tadı bir başkadır...


Daha çok Adana'da yetiştirilen bostan patlıcanlarıda çuvallarla alınır...

Yine imece usulü bütün mahallenin hanımları hep
beraber en küçük olanlarını seçer ve oyarlar.daha sonra kazanlarla kaynayan sularaatılıp 5 dk kadar kaynatılan patlıcanlar teker teker tepsilere dizilir üzerlerine tuz serpilir ve yine Adana'nın sapsarı güneşinde kurutulur...Bu senenin yaz sonunda
burada olduğum için size Adana'dan resimler çekemedim maalesef.

Ama en azından yakında bu biber salçası ve kuru patlıcanla yaptığımız adanamıza özgü yemeklerden yapıp bloga ekleyeceğim.Umarım dener ve beğenirsiniz.

Bunların yanında tarhanalar,kurutulmuş sebzeler(bamya,biber...v.s....),turşular ve daha neler neler....
Eskişehir'deyken kışa doğru zihnime kazınan kareler var.Pazarlardaki turşuluk sebzeler ve her evin balkonunda ipe dizilmiş biberler...

Malazgirtte kış çetin geçtiği için her sebzeyi bi şekilde saklamanın yolu bulunmuş durumda.Tam öğrenemedim ama seneye görücez....

Bu etkinliğe ben YAĞLI TURŞU ile katılıyorum umarım beğenirsiniz güzel oluyor.Tarifi YEMEK24 sitesindeki forumdan almıştım yaptım çok güzel oldu sizinle paylaşmak istedim...


YAĞLI TURŞU:
malzemeler:
*3 kilo kırmızı biber
*1 kilo havuç
*2 baş sarımsak
*sirke,sıvıyağ
*salısilik asit(eczanelerden bulunuyor tuz gibi)
*turşuluk iri tuz


YAPILIŞI:
  1. Biberler yıkanıp ayıklanır.Fırın tepsisine dizilir ve kabukları kalkmayacak kadar fırınlanır.
  2. Daha sıcakken bir cam turşu kavanozuna bir sıra biber,havuç ve sarımsak dizilir üzerine 2 yemek kaşığı sıvıyağ,3 yemek kaşığı sirke,1yemek kaşığı tuz ve 1 çay kaşığı s.asit eklenir.

  3. Biberler kavanozu doldurana kadar bu sıralama işlemine devam edilir.en son üzerine sıvıyağ kalmasına dikkat edelim.

  4. Ilık bir yerde 1 gün bekletilir.Biberler inmişse takviye yapılabilir.Daha sonra serin bir yerde yada buzdolabında muhafaza edilir.

  5. 3 hafta içinde yiyebilirsiniz.

NOT:dalında görünen kırmızı biber resmi http://www.yagmur.org/

patlıcan resmi ise http://www.batem.gov.tr/ ye ait.Diğer resimleri ben çektim:)

3 kişi yazmış,sende yazmak istermisin?:

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Doktorcuğum eline sağlık. Sevgiler.

NİRVANA dedi ki...

Saol canım....

Adsız dedi ki...

ah ah bilmez miyim bu hazırlıkları. zeytin de yaparız biz. sıcağı da güzel memleketimin ya.
ellerine sağlık turşu da güzel görünüyor
anlaşılacağı üzere blogunda tur atıyorum, ellerine sağlık çok güzel şeyler var

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...